me & my lovely family

me & my lovely family

Thursday, September 8, 2011

DIARI CUTI RAYA 7..(Last day)

02/09/2011 - Friday

6.30a
m - As usual..kene bangun awal pagi..mandi..solat subuh

7am - Prepare utk breakfast . Request mak wat nasik goreng.Rase mcm dah lama sangat x jumpe nasik.Lagipun nasik cua masak mlm tu,memang tak terusik lagi.So,mmg kompem menu nye nasik goreng..

7.30am - Maklong dah sampai umah.Pakngah yang antar sbb dia dah kene keje Jumaat tu.So,alang2 dah 1 jalan,x susah pun nk singgah..x sampai 1km pn dari jalan besar tu ke umah aku..

8am - Brekfast dah siap.Mak,maklong sume aku suruh diorg makan dulu.Aku kemudian, sebab tak siap lagi packing barang lagi..Alip plak aku suruh dia cucikan kete aku.Kebetulan plak,mak aku dah pinjam vakum nenek.Abah plak  ade..so mmg sesuai sangat lah kalau kete tu nak dicuci..

8.30am - Still lagi packing barang,tapi terberenti sekejap bila aku tengok Alip dah ngah brekfast.Pelik sebab ade bunyi pancut air kat luar tapi Alip kt dalam umah.Tengok2 abah plak yg mengerjakan kete aku..Adoooiiii,dia plak yang take over.Abah memang macam ni.Rajin beno dia cuci kete.Sebab tu kete dia sangat2 kilat.Kalau aku balik ke, tak pun Am balik ker..memang kilat lah kete kitorg.Ade je keje dia wat.Kalau tak cuci pun,mesti dia lap jugak guna pengilat dia tu.Ade skali tu aku nak cuci kete sendiri..Mak dah bgtau awal2 dah,abah ade..suruh je abah cuci..Aku ckp xnk lah.Ade plak kete aku pakai,abah plak nk cuci kan..So aku terus la cuci sendiri..Alip ade tolong,tapi cuci tayar je.Yg len aku wat.Dari cuci smpai la lap nak keringkan.Time tu aku rase,dah bersih je kete aku.Tengok2 bila aku masuk umah,abah sambung ye..Dia cakap x kering abes lg ni..Kilat pn xnmpak.Hah,stat dari ctu,bila aku balik,time aku nak cuci kete,aku akn pstikan abah ade.So,boley abah yang take over..

9am - Dah siap packing barang..Kete pn kat luar, aku tgk pn dah kering..Barang2 aku ngan barang2 maklong pn aku dah keluarkan letak kat luar siap2.n then aku bawak kete kua kejap nak pam tayar

9.30am - Pam tayar sudah..barang2 pun dah simpan dalam bonet..Masa untuk pulang ke KL..

11.30am - Singgah hentian Ulu Bernam.Kat cni,mmg betul2 aku tak berkenan.Mana taknye..maklong aku suruh berenti kejap kata nak ke toilet je,so aku pn singgah la.Aku tau kalu toilet time2 cenggini mmg ramai sgtlah orgnye..So aku pk,aku malas nak kua.nak dok je dalam kete..at least dapat lelap sekejap pn jd lah sbb aku teramat2 la mengantuk time tu.Jadi aku pn dok lah dalam kete..sempat lah lelap stgh jam..celik je mata aku tgk,diorg x smpai2 lg.So aku pk,xpelah mmg ramai sgt kot.Pastu jam dah mencecah 12.10tghr,x jugak nmpak2 batang idung.Kesabaran dah memuncak dah.Tak lama pastu,baru aku nmpak anak dia siap beli brg bagai.Xkesah la kn,lega la ckit aku sbb dah boley nak gerak dah.Aku pn stat la kete..skali anak maklong aku tu bkk je pintu,letak barang,terus cakap

Akmal (anak maklong) : Kak Nor,ibu cakap nak makan dlu.Ibu ajak kak nor sekali
Aku : Owh,pulakkkk.takpelah,amal pegi je k (dalam hati dah menyirap2 dah benarnye)

Serius,time tu aku dah x boley blah dah.Aku mati kan enjin.Aku kuar..aku dok dkt taman permainan tu.Bengkek je aku rase.Time tu aku xrase nak makan pn..Cume rase nak balik cepat jer,nk rehat.So aku pn dok la kat ctu sambil2 usha kot2 ade abg2 askar ke abg2 polis ker..sebab selalunye kalu singgah R&R jumpe je mereka2 itu..

12.30pm - Aku mmg da pk da time ni,12.30pm kalu x abes makan jugak, xtau la nak ckp ape..tgk2 5min lepas tu,dah nampak Amal menuju ke kete..Trus aku pn laju je menghala ke kete tu.Dah masuk sume,terus aku gerak.Tak cakap ape pn ye

1.15pm - Sampai umah maklong kat Bukit Beruntung..Tu pn boley amal cakap,

Akmal : Cepatnye kite sampai bu..
Maklong : Yelah.Kalau kita x makan tadi,lagi cepat kita sampai

Haa..tau ponnn..Dah kenyang bagai,sampai2 umah trus boley tido ye x?? Dah la sampai2 uma trus je masuk ke dalam.Dia tinggalkan je ibu dia tu terkedek2 kat luar tu sambil bwk beg.Haruslah barang yg byk2 tu aku yang nak kene bwk masuk kannn

1.30pm - Dah siap angkat2 beg sume.Terus gerak balik Ampang..

2.30pm - Dah sampai Ampang..Angkat2 brg sume masuk uma..tp tak kemas pun,bia je kt atas meja makan..Lepak jap atas kusyen sambil tgk tv terus terlelap..

No comments:

Post a Comment