me & my lovely family

me & my lovely family

Sunday, September 4, 2011

DIARI CUTI RAYA 3..(update till 12.30pm)

Monday (29/08/11)

5am - Sahur

6.30am - Sambung lagi kemas uma

8.30am - Gerak nak gi umah nenek.b4 tu singgah uma Cik Liza (tukang jahit bj raya kitorg) nk tgk baju dah siap ke blom.

8.45am - Baju mak,abah,alip,cua dah siap.Baju aku je blom.Hilang kejap mood aku time tu.Cik Liza ckp dtg mlm nnt amek.

9.30am - Sampai umah nenek tgk paklang ngan ahim msih lagi menggulung daun pisang dlm buluh lemang.beras pulut x bsuh lagi..ayam pn still x potong lagi.tp agak kecewa kali ni sbb taun2 yg lps,kul 9.30 tu lemang dah nek da sebenanye ats api,huhuh..xpelah,ikut jela kata org2 skang..dlu len..skang len..

9.35am - Terus ke dapur luar,basuh beras pulut..lebey kurang 10kg lebey,penat wehh!! selalunye keje tu mak aku yg buat.Tp taun ni,mak agak sakit sikit kaki dia tu.Saje aku x bagi dia dok luar main2 air lg huhuh

10am - Baru selesai basuh beras pulut..perghhh,25min?? biar betik!! hehe,aku agk2 je la..xkn mmnjang aku nk nengok jam kot..Bwk trus beras pulut masuk dlm uma..Mak,nenek ngan maklong dah standby ngan santan sume utk dimasukkan ke dalam buluh lemang..bkn ckit tau..hahah,jap lagi aku bgtau bape btg lemang ktorg taun nih

10.30am - Dok dapur luar balik,tolong maklang mengerjakan ayam.Maklang potong,aku yg basuh.Tau bape ekor ayam??11 ekor kalu x silap aku.Yela..5kuarge kan..huh,tu pn aku still rase sgt byk okkey..

11.30am - huh,baru abes basuh ayam.Ni betul ye..aku x tipu,mmg bapak lama.Ayam kalu potong 12 xpe la jgk.Ni nk wat rendang,mau la potong 24 kot.siap basuh,aku letak je kt luar tu sbb msk memasak sume kt luar.

11.45am - Masuk umah tgk2 lemang dah boley nek ke blom.Yes!! dah siap.Dah boley letak kt api dah.Td aku dah janji bape btg lemang sumenye kn??meh aku bgtau.Kesemua lemang yg nek jumlahnye ade lah lebey kurang 28 btg..Amacam??byk ke sikit tuh??pk2 la ye..alasan nye same gak..5kuarge kn nk mkn..

12pm - Masuk dlm uma wat keje dlm uma plak.Potong daun sup sbb jap lg nak nek sup tulang plak.Pastu potong & blender rencah2 utk rendang

12.30pm - Rendang naek.Masak ats dapur kayu je.Senang,cpt ckit msknye.Sup tulang pn sama nek,tp gune dapur gas je..tp still kt luar jgk msk nye..owh,lupe lak nk ckp.Sup Tulang tu mmg ktorg pnye menu sjak trun temurun untuk juadah berbuka puasa pada hari trakhir puasa..so mmg dr kcik lah,aku mkn sup tulang tu..So kalu xde,diibaratkan x lengkap menu ktorg utk puasa taun tu..Tulang tu slalunye dibeli oleh pakcik aku ke,pakngah aku ke @ dlu arwah atuk aku ade,dia yg bli..nk blinye kene pgi awal2 pg sblm subuh.Sbb kalu pegi slps subuh,alamatnye mmg tulang betul la ko dapat..dan selalunye,kalu beli mmg x penah kurang 5kg tulang tu..byk kn??well..tu lah kuarge besar ku..sume kene besar..so nak kawen ngan aku pn kene bajet besar ye,hehe


Ade lagi yoep..kak long..tunggu sat naa...

No comments:

Post a Comment