me & my lovely family

me & my lovely family

Tuesday, September 6, 2011

DIARI CUTI RAYA 6..(01/09/2011 - 3 Syawal 1432H)

01/09/2011 - Thursday

6.30a
m - Still kene bangun awal pagi..mandi..Solat Subuh

7am - Prepare utk breakfast . Sebab dah lama xjumpe roti sepanjang puasa hari tu kecuali Roti John, so aku sruh wan pegi bli roti.Menu nye simple je pn, Roti + Baked Bean + Scramble Egg

8am - Makan dulu..kene alas perut yg dah kruk krak kruk krak bunyi nye sbb semalamnye last makan kul 7ptg sambil pikir nak masak menu ape plak.Mane la tau kot2 ade org nk dtg beraya kannn..xkan nak jamu roti ngan baked bean plak raye2 nih

8.30am - Dah tau dah menu ape nak masak..x lain x bukannnn..laksa jer,hehehe...lgpun mak cakap bahan sume dah ade..tinggal nak masak jer

10am - Prepare bahan2 nk masak laksa..ngah2 sebuk2 blender-memblender kat dapur tu,dapat col dari kg abah cakap nak datang beraya dlm pukul 12tghr.ha kannn,mmg dah terdetik dah pun.tgk2, betul ade org nak dtg beraya umah..

11am - Laksa siap!! mane balang2 kueh yang kosong tu pn dah kasik isi..Air ingt nak buat jgk,tapi abah ckp dia nk beli air botol je,dah senang kn aku,hehehe..

11.30am - Sementara menuggu tetamu,aku makan dlu.Mane ley tahan..bau kuah laksa tu asik memanggil2 aku jer. Serius sgt sedap & mcm biase 2 kali aku tambah.Wweee..

12.30pm - Sampai sudah sedara2 abah dari Kg Menora Kuala Kangsar..Ade 3kuarge semuanye.Layankan aje.Dah makan2 bagai,macam biase..sesi soal menjawab plak

Makcik : Dah ade pengganti baru dah Nurul??
Aku : diam (wah2..ingat mcm beli compact powder ker??dah abiss arr,kene beli baru..mcm tu ekh??)
Makcik : Kenapa putus..sebab ape.. (tanya lagi tu)
Aku : Blom lagi makcik.Malas nak pikir lg dah psl nih.
Mak : (tak sempat nk jwb soklan ke2,mak dah mencelah) dah xde jodoh..nk wat cane..

Huhu..sayang u mak!!

2pm - Sedara abah dah balek..katenye nak beraya ke Ipoh plak..xpe,dipersilakan..Ktorg pn ade agenda tersendiri lps nih

3pm - Siap2 nk balek kg nenek lagi..tp bkn sbb ade mkn2.Sebab nak kait buah rambutan.Yeayyyy!!

3.45pm - Sampai kg nenek..masuk uma jap sambil2 jenguk kot2 ade makanan,hehe..

4.30pm - Dah abes lepak2,trus kua umah carik galah.Memang ade,panjang lagi.Tapi serius,berat sangat2.Memang x mampu nak mengait rambutan guna galah tu.Pusing2 keliling kat pokok rambutan tu,baru jumpa..Bermula lah sesi kait mengait..setelah sekian lama aku x mengait buah okkey..x silap aku kali terakhir aku kait buah 10taun lepas.Skali mengait..peluh dia mcm dok dalam sauna.Pd hal hari bkn panas pn time tu.Mendung je tau.Tak panas pn..tapi peluh dia..terbaekkk.Cakap kat mak,

Aku : Mak,tengok baju Nor.Basah lenjun..baru kait rambutan
Mak : Elok sangat la tu,nanti sapu sampah keliling uma nenek plak,kompem kurus

Adesss,mak nih.Tersusuk sembilu aku kejap.

5.30pm - Dah siap2 kait rambutan..dah asingkan untuk maklong punye & aku punye skali..Puas aku mkn nanti bila balik Ampang.Mana taknye,mmg aku tahan nk makan rambutan nenek ni tau.Sanggup tak beli kat pasar2 sbb nak jugak rambutan nenek.Naseb bek ade.Kalau takde,kempunan la jawabnye aku..

6pm - Dah gerak balek uma..

6.45pm - Sampai2 umah,alip ngan cua dah berkira2 duit raya sebab nak makan kfc.Wan pun baek hati sponsor 10ringgit.Masing2 nak ayam sorang 2 ketul,pastu nak burger lah,nak coleslaw besar lah.Macam2..sume rambang mata.Last2 bagitau  mak,mak suruh beli ayam 9ketul,coleslaw besar 1,whipped potato besar 1,coleslaw kcik 2 supaya alip ngan cua x berebut.Baek!!Turut perintah.Dalam mase yg same,sempat gak aku suruh Cua masak nasik,sbb tekak teringin nk mkn nasik ngan ayam kfc plak time tu

8pm - Ajak wan pegi kfc nek motor je sebab pekan Sg Siput tu tgh sesak banyak kete.Lagipun dah penat nak tempuh jem.Sampai je kat KFC Sg Siput,orang yang menunggu nye beratur panjang ye..agaknye sume dah macam aku kot,tekak dah xley nak terima lemang rendang kot.Sumenye dah rindu nak makan fast food..sebab tu penuh je kfc tu.tul x??Sambil2 tunggu tu,sempat tgk keliling..staff2 kat kaunter tu sume nye india.ade la kot 2 org melayu,tu mesti baru keje xdpt cuti kan??hehe,pandai2 je aku..Sampai je turn aku,aku pn order la..mcm yang mak aku ckp tu..Cuma mcm rase kesian kat adik2 aku tu,aku pn order la sekali cheezy wedges besar 2..ok la kannn

8.30pm - Dah sampai uma..Terus je hidang kfc sbb bau dia mmg dah menyengat2.Abah terus ke dapur sebab dia pn nak makan nasik ngan ayam jugak.Skali bile kat dapur,abah dah bising cakap nasik x masak lg sebab cua tak tekan api nasik tu.Sekali check,bukan cua tak tekan..wayar dia x bersambung ngan periuk nasik tu..Cua pn satu,dia kalu dah tekan api nasik tu,xdenye dia nak tgk keliling periuk tu dah..last2,makan aje la kfc tu seadanya..

9pm - Rehat serehat-rehatnye...sebab soknye dah nak balik KL





No comments:

Post a Comment