me & my lovely family

me & my lovely family

Tuesday, April 19, 2011

Nasi Lemak Plak Yang Jadi Mangsa..



Adoiyaii...sejak ble nih??? tp kn kesian kt nasik lemak tau.Pd hal aku rase byk je lagi makanan yg boley menyumberkn (adoi..fail BM aku) kepada obesiti tu.Setahu aku,nsik lemak yg jual kt kdai2 tu @pn aku sendiri yg jual, dah x lemak tau.Sbb??

1) nak save cost (santan dah mahal tau skang)
2) ssh nk crik kelapa (kdg2 kt uma aku tu,ble nk crik klapa parut msti je xde)
3) gune santan instant dimana ianye lebih susu cair @ air dr santan tu sendiri
4) kalu santan instant @ real santan tu xde,gune je susu cair.mmg konpem x berlemak

tp serius mmg ssh nk jmpe nsik lemak yg btul2 berlemak.kalu jmpe pn mgkin yg jual kt ujung2 kg..kalu kg baru tu x dkre ye..sbb kalu real nasik lemak yg berlemak,sukatan dia mcm nenek aku pnye sukatan.Nasik 5pot tin susu tu,kelapa dia sbjik stgh.pstu mse nk perah tu,perahn yg pertama jgn letak air.so yg tu dikira dia punye pati.pastu,perahan yg kedua n seterusnye tu br letak air.so korg dpt bygkn cane dia punye lemak kn..sedap mmg la teramat sedap sbb terasa dia pnye lemak masin nye,secara automatik,nasik tu jd lembut sgt2.dia x lembik tau,tp gebu.ha..yg tu mmg betul2 menyumbangkn kpd obesiti..Bukan aku kate aku x sokong nk larangkan nasik lemak tu..cume pd aku,kalu nak larang nasik lemak tu dijual,larang sekali makanan2  len yg tiggi kalori tu djual kt sekolah.br boley betul2 mnyumbangkn penurunan masalah obesiti dlm negara kite..tul tak???

Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

No comments:

Post a Comment