me & my lovely family

me & my lovely family

Saturday, November 5, 2011

Oohhhh My Black B....

Hye uollssss..
Lama dah tak update blog ni kannn..sori sangat2 sebab mood nak mem'blog'kan diri dah takde..
Banyak benda nak pikir..sangat2 serabut..nak2 pulak Black B kesayangan aku koma sekejap. Lebey kurang seminggu la jugak.
So, aku anta dia masuk workshop..hari ni alhamdulillah..sehat dah dia..Tapi dalam2 sehat dia pun, still kene berjaga2..sebab ada bunyi 'ting' setiap kali aku start engine..Kalau ikut experiance dulu,tu petanda bateri abes.Tapi aku rasa, baru setaun yang lepas aku tukar bateri tu.Takkan cepat sangatabesnye kan?? Pening2..Nak menyesal, memang dah tak boley dah..dah sayang sangat2 ngan kete ni..Dulu waktu beli, bukannye sebab nak tunjuk sangat2 kat orang aku pakai kete import. Tapi aku beli sebab time tu, kete ni je lah xde down payment, pastu monthly dia sangat2 memenuhi kehendak & pendapatan bulanan aku waktu tu.Tapi ikat lama lah, 12 tahun beb!! Waktu tu,MyVi yang biasa tu pn monthly dia RM580 tau, siap kene down payment lagi. Tak mampu beb time tu..

So sekarang,xyah nak cakap banyak..xyah nak compare2 ngan kete lain..gune je lah kete tu sampai lebam. Walaupun agak kopak gak la aku nak membayar kos servis tu, tapi ape boley wat..bayar je la..Salah aku jugak..dalam setiap kali aku bawak pegi servis, aku lupe nak check timing belt. So benda nak jadi..timing belt tu putus tgh2 jalan waktu aku balik keje.Lebey kurang dalam 3km je lagi nak sampai uma aku tau.dah lah tengah2 jalan lak tu. 




Terbaikkkkk...Dengan ditemani oleh IJ n dibantu oleh pomen part time iaitu edan, daddy aswad & aswad..akhirnye jalan penyelesaiannye adalah menunda kete kesayangan aku tu ke rumah....sebab waktu tu dah pukul 1pagi lebey..nk anta terus workshop, xde sape plak nak tunggu..mujur sangat2, aku call insuran kete aku tu, n dia x cas pun..Alhamdulillah...Untuk pengetahuan korang, 2minggu before tu,aku dah bawak pergi servis pn tau. RM513 aku kene time tu.

Tapi kali ni,aku hantar kat workshop lain, direkemen oleh ayah edan. Thanx to edan sangat2 sebab dari mula kete aku stuck sampai la masuk workshop, n sampai la kete aku sehat..dia je la yang follow up kete aku tu. Dia lah yang banyak deal dengan pomen jepun tu..Serius, tak terbalas okkey..bak kata ayuk, belanja makan sudahhhh.. baeklahhh, akan aku belanja edan makan nnt. Entah bile pn aku tak tau :p 

 
Jadi, selepas ini..kalau nak servis pun, aku akan bwk ke workshop ni jugak sebab aku rase agak murah dia punye barang2 kalau nak compare ngan workshop yang aku pegi selama ni. betul, memang jimat dari yg selalu aku servis tu rasenye..buat pengetahuan korang..kali ni kos servis kete aku tu..jumlah keseluruhannye adelahhhh..........RM1780.. dah hampir basic gaji aku tau..

So pada korang2 yang pakai kete2 import ni,aku nasihatkan..simpan2 la duit cikit utk simpanan ye..jangan jadi macam aku..simpanan pn takde..simpan2 pun, korek balek pn x boley jugak..tu aku lah tu. Jadi,yang terbaek nye..maintain simpan k..



Nota Kaki : walaupun dah kopak, tapi still ushar2 mane tempat nak cat & ketok kete yang rege dia boley dirunding yer??? :p

No comments:

Post a Comment