me & my lovely family

me & my lovely family

Friday, October 26, 2012

Kene berubah!! Nak taknak,memang kene..

Hye korang...wa datang lagi...opppssss, islam kan..Assalamualaikum.. :)

Pagi tadi masa wish selamat hari raya tu, ada benda lain lagi aku nak share sebenarnye..Pasal diri aku yang makin tak sehat nih.Dalam kata lain, makin gemookkkkk la..lagi tak paham2.Tahap ke'gedabak'an aku ni memang dah melampaui batas okeh..Sepatutnye, orang macam aku nih yang ketinggiannye cuma 157cm,berat aku paling maksima sepatutnye ialah 55kg..aku ulang lagi..55 kg..Berat aku sekarang 95kg (b4 today lah) okeh.Dah bape banyak lebih tuh?? 39kg ye...Kalau diukur gune BMI dah 38.6 okeh.Dah termasuk dalam range Severely Obese.Omaigotttt, sampai bile aku nak siksa badan aku nih!!

Kebetulan plak, pada hari Selasa lepas, aku diserang kepenatan yang amat2 sehinggakan aku tak boleh nak bernafas langsung.Serius,sangat2 sakit...Disebabkan kejadian itu,terus nekad  (ntah bape kali nekad dah nih), "i must do something!! must!! must!! n must!!" lagipun dah banyak cara aku nak kurus kan..tp still x berjaya..(mane nak berjaya nye..x dispilin!!) 

Disebabkan itu, aku terus tekad, dengan kegedabakan yang aku hadapi sekarang nih,aku kene diet giler2 punye.Aku teringat diet protien yg pernah aku baca dalam blog sape ntah.So start dr Rabu lepas bersamaan 24.10.12,dengan berat aku 95kg aku mule ngan diet protien.Time tu tak refer ape pn.Dalam pale otak cume pikir, "No CARB,No more CARB, No No & No CARB". Jadi untuk hari pertama,aku cube la crik makanan yang xde carb..macam yang kt menu bawah ni,

23.10.12 (SELASA)
Brekfes
Scrambel Egg + Sosej + Daging Berger+Baked Bean
Air Kosong
Lunch
Nasi putih separuh (makan 3sudu jer,tinggi carb katenye..)
Sambal Tempe + Paru Sambal + Sayur Kacang Panjang
Air Kosong
Dinner
Ayam Masak Berlada (Lauk feveret Warung Anda)
Air Kosong

Amacam menu aku hari pertama??diet tak? diet tak??Phuiiihhhhh, ni bukan diet protein niiiii.Ni diet ikut suka hati!!Hahah, ntah macam ape ntah aku nih.Nasib baik lah malam tu,aku online..aku search mane2 blog berkaitan ngan diet.Skali aku jumpe 1 blog nih & aku rase sangat2 membantu klik sini ye . Pas aku bace..aku kaji..adooiiilaaaaa..memang sume aku makan pada hari tu,kebanyakan nya adalah makanan yang haram di makan di kala menjalani diet protien nih @ nama lain adalah Diet Atkins.So untuk hari seterusnya,aku ikut ape yang disarankn dalam blog tu..

24.10.12 (RABU)
Brekfes
2biji Telur Goreng
Air Kosong
Lunch
4ketul Ayam Goreng
Air Kosong
Kudap Petang
Peha Ayam Panggang
Air Kosong
Dinner
Bayam masak air + Telur sebiji (telur masuk skali dlm bayam tu)
Air Kosong

25.10.12 (KHAMIS)
Brekfes
Roti Breakthru 2 keping
2 biji Telur Goreng
Air Kosong
Lunch
2potong jambu (terlanggar pantang sbb jambu ni mcm melambai2 panggil suh mkn dia)
Air Kosong
Kudap Ptg
Sup Ayam + Daging (Ani Sup Utara)
Air Kosong
Dinner
Bayam msk air + telur
Peha ayam panggang
Air Kosong

26.10.12 (JUMAAT)
Brekfes
2 kpg Roti BreakThru
2 biji Telur Dadar
Air Kosong
Lunch
2 ketul Ayam Rendang (jenuh aku asingkn rendang nye..kedai sume tutup..so makan je ape yg opismate bawak)
Dinner
Blom ade lagi sbb blom pkul 7ptg lg k

So,dari Diet Atkins yang aku wat dlm tempoh 3hari ni,tak termasuk hari ni...berat aku dah mencecah....
-
-
-
-
-
-
-
taddaaaaaaaa
-
-
91kg

hihihi..caye tak? caye tak? aku pun tak caye mula2 tadi.aku rase penimbang tu salah.Tapi disebabkn penimbang tu pun digunakan oleh opismate aku yg tegar means yg suka timbang stiap hari..so,aku pn percaya la..terus mencanak semangat utk aku teruskn diet aku ni...mudah2n ade perubahan pada diri aku ni..Insyaallah....

No comments:

Post a Comment