me & my lovely family

me & my lovely family

Sunday, January 30, 2011

TOKEK rupenye namanye....

Hr tu mase kua ngan Inchik Tunang ahad lepas,dia ada ckp yg kg dia kt Kuala Selangor tu skang heboh org kua masuk carik binatang mcm sesumpah tu.Dia ckp,org2 kg tu kata kalu dpt tangkap & jual binatang tu boley dpt smpai beribu2.aku trus ckp, gler ke ape tngkap sesumpah tu pastu jual smpai ribu2.sape yg nk beli???ape bes sgt sesumpah tu smpai boley jual bribu2???ntah2 iguana kot,aku ckp.last2 dia mls nk jwb soklan2 cepu emas aku tuh,trus dia tkr topik.hahah,sian dia aku mgkonfius kn dia.yela..kalu pk logik,nape org nk bli binatang tu smpai beribu2??ape paedah nye??n last2 aku tau jgk ape binatang yg mcm sesumpah yg dimaksudkan Inchik Tunang tu...TOKEK @ Cicak Besar name dia rupenye...tau pn sbb td sembang2 ngan bdk opis.Diorg bkk cter psl tokek ni.br la aku tau nape la binatang ni mahal ye...trus aku google,jmpe info kt bwh ni.Serius,aku mmg xtau okkeyy..pd Inchik Tunang,mintak ampun siap2 ye...

Namanya bergitu popular sekali disebut samaada di kawasan bandar dan apatah lagi sememangnya terkenal di kawasan luar bandar .

Tokek ataupun nama Mat Sallehnya adalah tucktoo mula menempah popularity pada awal tahun 2010 sehingga ramai warga kota serta tidak ketinggalan juga penduduk kawasan pendalaman berebut untuk mencari Tokek ini dan ramai juga yang tertipu dengan perniagaan tokek dan ada juga sanggup berbunuhan dan bergaduh kerana berebutkan Tokek .

Mengapa dan kenapa bergitu kuatnya pengaruh Tokek ini ? jawapannya adalah senang sahaja iaitu kerana nilai wang . Sekilogram berat Tokek boleh mencecah nilaian Jutaan Ringgit .
 
Pernah satu ketika digemparkan dengan Tokek Seberat 64kilogram dan itupun kalau ia benar - benar wujud dan ditangkap seperti gambar dibawah sudah tentu si penjualnya sedang goyang kaki dan kaya sehingga tujuh keturunan.( itupun kalau bukan gambar superimpose ).

Tokek Raksasa yang ditangkap di Kalakbakan dekat Nunukan-Malaysia. ( Tidak diketahui kesahihannya )

Menurut sumber yang tidak dikenal pasti iaitu menerusi secara lisan , hempedu tokek ini mampu untuk merawat pelbagai jenis penyakit termasuk HIV/AIDS . Tokek yang sudah mati tidak lagi bernilai dan hanya tokek yang hidup sahaja yang akan dijual atau dibeli.
Mulut Tokek akan menganga sekiranya didekati dan berwaspada kerana ia mungkin akan mengigit anda dan sekiranya digigit dipercayai anda hanya menunggu petir berbunyi barulah tokek akan melepaskan gigitan tersebut. Kaedah tradisional , sekiranya jari anda digigit , jangan panik ambil sedikit cuka dan titiskan dimulutnya dan pasti tokek akan melepaskan gigitan.

Petikan dari www.pengerindu.com 
 

No comments:

Post a Comment