me & my lovely family

me & my lovely family

Wednesday, January 28, 2015

Cerita Di Bulan Januari 2015.. -Part 1

Hari ni dah hampir penghujung Januari 2015. Makin cepat masa berlalu sekarang ni.Rase-rase baru je masuk tahun baru hari tu.Pejam celik pejam celik dah 28hb dah..Dunia dah akhir zaman kan?Takutnye la haii...
Oklah, berbalik cerita di bulan januari tadi,banyak benda aku nak cerita sebenarnye.Aku akan seperate kan cerita aku in by part okey..So part yang ni,aku cerita pasal aku balik kg awal bulan hari tu.
Kalau nak diikutkan,memang aku plan nak balik kg tengok mak aku mase ujung bulan 12 hari tu.Sebabnye,elok je beberapa hari selepas aku balik awal bulan 12 hari tu,mak aku masuk wad semula sebab masalah kaki dia tu.Tapi waktu off day aku takde yang sesuai untuk aku balik time tu.Kebetulan pulak aku ada apply Annual Leave sebab nak gi langkawi pertengahan bulan 1 hari tu,company aku terus cuti seminggu strer.Haa..aku pun apa lagi,3hari sblum tu la aku amek peluang balik kg.Time tu Inchek Suami tak ikut sbb memang tengah hari bekerja time tu.Lagipun dia tak dapat cuti panjang macam aku.So,dia bagi aku balik kg..
Aku balik nek ketapi je sebab senang.Trun Ipoh,jalan sikit pegi stesen bas,amek bas ke Kuala Kangsar tekan loceng bila sampai nampak jirat cina belah kanan korang,dah sampai Kg Muhibbah Sg Siput..
Lagi pun bas ke Kuala Kangsar sekarang dah canggih..dah macam rapid kl.cuma nye pintu ada 1 je.Masih lg tak efficient n perlu diperbaiki,pada pandangan aku la..Aku tak ingat ape nama syarikat bas tu,jap gi aku Google.Kalu jumpe aku tepek kat sini k.


Haa..jumpa.Ni la dia.Perak Transit nama dia.Nampak,kan 1 pintu je tu..rapid kl 2 pintu..kalau bas tu penuh,jenuh la orang yang dok belakang tu nak keluar nanti.Mungkin..pengguna bas ni tak seramai macam kat kl kot..sebab tu pintu 1 pun tak jadi masalah.Lagipun masa aku nek hari tu memang tak penuh pn bas tu,Tak tau la kan kot hari2 lain memang penuh..
Then sampai la aku kt uma mak aku..time tu memang baru lps ujan lebat,smpai je kt uma aku tengok mak aku tgh baring tdo.Terkejut mak aku sbb aku tak col dia dulu suh adik aku amik aku kat bus stop.Pada aku takde hal la,dah biasa sgt brjln kaki dr bus stop tu sejak aku dok hostel lg.Saje aku taknak susahkan lg je..
Bila dah sampai uma mak tu,paham-paham je la kan.Menyembang panjang je lah.Macam-macam plan ngan mak aku untuk esok nye..nak msk tu lah ini lah.Sebab nye,bile masak2 ngan mak walaupun bukan mak yg memasak tetap sedap n berselera je.Yela..masakan mak kan..mane la ada tandingannye..betul tak?
Masak nasik goreng je pun dah rase paling2 sedap dah tu.
Jadi memang itulah plan aku untuk esoknye iaitu memasak.Sekali bila pagi2 sok nye,tetiba mak cakap nak pegi uma MakLong sebab mak mmg dah rancang nk pegi ngan Abah sejak minggu lepas nye lagi.Lagipun bila aku balik ni,Abah plak keje pagi,so mak ckp bertiga je trmsuk adik aku si Alip tu.Haa..dan2 tu bersiap trus  kua dari umah singgah jumpa Abah bgtau nak gi uma MakLong.Terus ye gerak..Memang take prepare ape2.Tau2 smpai sane singgah tesco beli ayam ngan bhn2 msk.Memang time tu smpi tghr pn..mak ingt nk bli buah je tapi xde buah yg menarik kt tesco tu.So ayam je la..
Sampai je uma MakLong,aku tengok MakLong terbaring je at as katil dia.Sedih tak dapat nk gambarkn macam mane.Aku dah lama tak tengok MakLong sebenarnye.Dia dah makin kurus..tinggal tulang je.Aku dah memang sebak dah time tu bila aku jejak masuk Uma dia.Dia terkejut tengok aku dtg ngan mak aku.Lepas je aku salam ngan MakLong,aku terus je ke dapur bersiap untuk masak.Aku bia je mak kt depan bersembang ngan maklong.Kalau aku kat depan tu,aku yakin airmata aku takkan berenti.Sebelum ni,aku rasa dugaan aku dah paling berat yang aku rasa,tapi bila aku tengok maklong aku,itu adalah ujian yg lebih hebat berbanding dengan ujian yg ditempuh oleh aku sekarang.Aku sedih..disaat MakLong aku susah sebegini,aku masih tak dapat nak membantu segala jasa2 dia pernah bagi pada aku dulu.Dikala dia susah,aku jugak tengah jatuh terduduk sehingga aku susahkan ahli keluarga ku.Sebab tu aku terlalu sedih bila tengak keadaan MakLong aku macam tu.
Dah lepas masak,makan..dalam pukul 5 baru ktorang gerak balik.Dalam kereta aku cuma diam kelu.Tiba-tiba mak tnye,ada hulur duit?Aku tersentak sekejap.Terus aku jawab, tak mak.. Agak kejam kan aku?Ye,memang aku tak hulurkan duit time tu sbb dlm beg duit aku time tinggal duit tambang balik kl je.Aku cuba gak pk nak pnjam duit mak dulu,tp bila pk balik aku xdpt nk byr balik sbb duit aku mmg da abes.Yg tinggal cuma peruntukan ke Langkawi je dimana duit tu sume duit Inchek Suami.Disebabkan tu aku memang tak dapat nak hulurkan duit kat maklong.Terkilan sebenarnye tapi ape je aku boleh buat.Aku kena dulukan mak ngan abah kemudian baru keluarga lain betul tak?Aku kena balas dulu jasa mak Abah dan adik2 yang mana dah tertangguh dulu baru aku boleh balas jasa ahli keluarga lain.Itu adalah azam aku tahun ni sebenarnye.Aku cuba penuhi kehendak ahli keluargaku dengan sedaya upaya aku....cuma kehendak mereka yang baru2 ni untuk putuskan hubungan silaturrahim tu,sememangnye agak payah untuk ditunaikan..
Semoga Allah limpahkan rahmat,ketenangan, kebahagian Dan rezeki yang bergelimpangan kepada seluruh ahli keluargaku, mak abah adik adik iparku anak saudara ku wan cua dan alip dalam menempuh hari-hari yang mendatang.Amin...
Doa dari kalian semua amat aku harapkan...



No comments:

Post a Comment